Projekt Głównej Ustawy Księstwa Sarmacji
Proponuje, żeby wirtualne państwo, Sarmacja, stało się logicznym państwem i przyjęło odpowiednie ustawy. Między innymi chcę wprowadzić taką Główną Ustawę (Konstytucja ma być wspólna dla wszystkiego: wirtualnego państwa, osiedla, rzeczywistego państwa, świata, wszechświata). Jeśli macie pytania lub propozycje piszcie.
Mój projekt Głównej Ustawy (mogą być błędy):
Główna Ustawa Księstwa Sarmacji
My, obywatele Księstwa Sarmacji, ci wierzący w Boga - źródło sprawiedliwości i prawdy - oraz ci wyprowadzający te uniwersalne wartości na innej podstawie, ustanawiamy tą Ustawę, aby zebrać najważniejsze prawa wyróżniające naszą ojczyznę, a szczególnie demokrację i tradycje monarchii.
Rozdział I
KSIĘSTWO SARMACJI
Art. 1.
- Księstwo Sarmacji jest państwem prawa.
- Wszyscy są równi wobec prawa.
Art. 2.
- Prawo Księstwa Sarmacji stanowią, w hierarchii ważności: Konstytucja, Główna Ustawa, ratyfikowane umowy międzynarodowe, ustawy i dekrety z mocą ustawy, rozporządzenia wydane z upoważnienia ustaw i dekretów z mocą ustawy, prawo prowincji - na ich terytorium - oraz normy prawa zwyczajowego.
Art. 3.
- Najwyższą władzę w Księstwie Sarmacji posiada większość obywateli.
- Dla zapewnienia sprawności państwa nadaje się władzę wykonawczą Rządowi oraz władzę sądowniczą sędziom.
Art. 4.
- Samorząd terytorialny stanowią wszyscy obywatele prowincji.
- Samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne niezastrzeżone dla organów innych władz publicznych.
- Władze Księstwa Sarmacji podejmują działania, zgodnie z zasadą pomocniczości, tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim cele proponowanych działań nie mogą być zrealizowane w sposób wystarczający przez samorząd, natomiast z uwagi na skalę lub skutki proponowanych działań, mogą one zostać lepiej zrealizowane przez władze Księstwa Sarmacji.
- Podstawową jednostką samorządu terytorialnego Księstwa Sarmacji jest prowincja na czele z namiestnikiem.
- Prowincje mogą ustanawiać jednostki samorządu terytorialnego niższego rzędu oraz powierzać im swoje zadania.
- Prowincje mogą ustanawiać prawa w zakresie, w jakim nie są one sprzeczne z prawem Księstwa Sarmacji oraz prawami wyższego rzędu.
- Prawo prowincji może przewidywać ograniczenie praw i wolności określonych Konstytucją i Główną Ustawą Księstwa Sarmacji w zakresie, w jakim jest to niezbędne dla zachowania charakteru prowincji, z zastrzeżeniem, iż nie może dopuszczać naruszania istoty tych praw.
Art. 5.
- Oficjalnym językiem Księstwa Sarmacji jest język polski. Prowincje mogą ustanawiać inne języki dodatkowymi językami urzędowymi.
- Flagą narodową Księstwa Sarmacji jest tkanina o stosunku szerokości do długości 5:8, składająca się z trzech poziomych pasów: białego, czerwonego i niebieskiego o stosunkach szerokości do szerokości flagi odpowiednio 2:1:1.
- Flagą państwową Księstwa Sarmacji jest flaga narodowa Księstwa Sarmacji z herbem małym Księstwa Sarmacji wysokości trzech piątych szerokości flagi, którego środek umieszczony jest w poziomie w odległości jednej trzeciej długości flagi od masztu oraz w pionie w połowie szerokości flagi.
- Herbem małym Księstwa Sarmacji jest wizerunek orła białego na dwudzielnej w słup tarczy, której lewa połowa jest barwy niebieskiej, zaś prawa czerwonej.
- Herbem wielkim Księstwa Sarmacji jest herb mały Księstwa Sarmacji umieszczony na płaszczu gronostajowym zwieńczonym mitrą książęcą.
- Wzory flagi narodowej, flagi państwowej, herbu małego, herbu wielkiego, słowa i melodię hymnu Księstwa Sarmacji oraz zasady ich używania określa Książę za zgodą większości obywateli.
- Stolicą Księstwa Sarmacji jest miasto Grodzisk.
Rozdział II
KSIĄŻĘ I RZĄD
Art. 6.
- Na czele Księstwa Sarmacji stoi Książę.
- Księcia nie można aresztować ani ukarać bez zgody większości wszystkich obywateli.
Art. 7.
- Książę:
- reprezentuje Księstwo Sarmacji,
- sprawuje razem z Rządem władzę wykonawczą,
- ustanawia i znosi urzędy państwowe oraz powołuje i odwołuje osoby stojące na ich czele, o ile prawo nie przewiduje innego trybu,
- jest najwyższym zwierzchnikiem i naczelnym dowódcą Sił Zbrojnych,
- ustanawia i znosi oraz nadaje i odbiera ordery i odznaczenia Księcia Sarmacji,
- ustanawia i znosi oraz nadaje i odbiera tytuły szlacheckie i arystokratyczne Księstwa Sarmacji,
- wyznacza swojego następcę,
- na okres swojej nieobecności powołuje Regenta lub Radę Regencyjną, sprawujących w jego imieniu władzę książęcą.
- A także, za zgodą większości obywateli:
- ratyfikuje i wypowiada umowy międzynarodowe,
- mianuje i odwołuje pełnomocnych przedstawicieli Księstwa Sarmacji w państwach obcych i przy organizacjach międzynarodowych,
- przyjmuje listy uwierzytelniające i odwołujące akredytowanych przy nim przedstawicieli dyplomatycznych państw obcych i organizacji międzynarodowych,
- określa skład i kompetencje Rządu,
- powołuje i odwołuje Kanclerza w przypadkach określonych w Konstytucji,
- na wniosek Kanclerza powołuje ministrów,
- na wniosek Kanclerza oraz w przypadkach określonych w Konstytucji odwołuje ministrów,
- wydaje postanowienia w sytuacjach nieuregulowanych ustawami, jeżeli jest to niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania państwa,
- powołuje i odwołuje sędziów sądu w Grodzisku,
- stosuje prawo łaski oraz ogłasza abolicję i amnestię.
Art. 8.
- Stan nadzwyczajny - stan wojenny lub stan wyjątkowy - mogą, w sytuacji szczególnego zagrożenia państwa, jeżeli zwykłe środki konstytucyjne są niewystarczające, wprowadzić:
- większość obywateli,
- Książe,
- Kanclerz.
- W przypadku określonym w podpunkcie 1. ust. 1. najkrótszy dopuszczalny czas głosowania wynosi 8 godzin.
- W przypadku określonym w podpunktach 2. i 3. ust. 1. stan nadzwyczajny należy natychmiast znieść na wniosek większości obywateli.
- Działania podjęte przez obywateli i urzędy w wyniku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego muszą odpowiadać stopniowi zagrożenia i powinny zmierzać do jak najszybszego przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa.
Art. 9.
- Rząd prowadzi politykę wewnętrzną i zewnętrzną Księstwa Sarmacji w sprawach niezastrzeżonych dla innych organów władzy.
- Rząd składa się z Kanclerza i ministrów.
- Na czele Rządu stoi Kanclerz. Kanclerz w szczególności:
- reprezentuje Rząd,
- przewodniczy Rządowi,
- działa w imieniu Rządu,
- kieruje pracami Rządu,
- zapewnia wykonywanie polityki Rządu oraz określa sposoby jej wykonywania,
- koordynuje i kontroluje pracę ministrów.
Art. 10.
- W sprawach szczególnej wagi Książę może zwołać Radę Gabinetową. Radę Gabinetową tworzy Rząd działający pod przewodnictwem Księcia.
- Radzie Gabinetowej przysługują kompetencje Rządu.
Art. 11.
- Członkowie Rządu mają obowiązek udzielania w ciągu siedmiu dni odpowiedzi na interpelacje i zapytania Księcia, namiestników prowincji i grup co najmniej pięciu procent obywateli.
Art. 12.
- Kanclerza jest wybierany na sześciomiesięczną kadencję w wyborach tajnych i powszechnych.
- W ciągu siedmiu dni od dnia wyboru Kanclerz powołuje ministrów.
Art. 13.
- Na żądanie większości obywateli Kanclerz pozbawia funkcji ministra i powołuje na jego miejsce inną osobę.
Art. 14.
- Kanclerz składa dymisję Rządu w razie:
- po upływie kadencji Kanclerza,
- rezygnacji Kanclerza
- oraz na żądanie większości obywateli.
- Książę, przyjmując dymisję Rządu, powierza mu dalsze sprawowanie obowiązków do czasu powołania nowego Rządu.
Rozdział III
WŁADZA USTAWODAWCZA
Art. 15.
- O ile nie postanowiono inaczej, za wolę większości obywateli uważa się wolę wyrażoną w tajnym głosowaniu przez większość głosujących.
- O ile nie postanowiono inaczej, głosowanie jest wiążące bez względu na frekwencję.
Art. 16.
- Inicjatywę ustawodawczą posiadają Książę, Kanclerz, ministrowie i grupa co najmniej dziesięciu procent obywateli.
Art. 17.
- Jeżeli nie jest konieczne skrócenie czasu głosowania, wynosi on siedem dni.
Art. 18.
- W ciągu siedmiu dni od zakończenia głosowania nad ustawą Książę podejmuje decyzję o jej podpisaniu bądź zwróceniu się do Sądu Najwyższego z wnioskiem o zbadanie zgodności uchwalonej ustawy z Konstytucją.
- Książę odmawia podpisania ustawy, którą Sąd Najwyższy uznał za niezgodną z Konstytucją. Jeżeli niezgodność z Konstytucją dotyczy poszczególnych przepisów ustawy, a Sąd Najwyższy orzekł, że nie są one nierozerwalnie związane z całą ustawą, większość obywateli w ciągu siedmiu dni od dnia wydania orzeczenia przez Sąd Najwyższy podejmuje decyzję o podpisaniu ustawy z pominięciem przepisów uznanych za niezgodne z Konstytucją lub jej odrzuceniu w całości.
- W ciągu siedmiu dni od dnia wydania przez Sąd Najwyższy orzeczenia o zgodności uchwalonej ustawy z Konstytucją Książę podpisuje ustawę.
Rozdział IV
SĘDZIOWIE
Art. 19.
- Sędziowie wydają wyroki w imieniu Księcia i większości obywateli.
Art. 20.
- Sędzia nie może być, bez uprzedniej zgody Sądu Najwyższego, pociągnięty do odpowiedzialności karnej ani skazany na karę uniemożliwiającą mu sprawowanie urzędu.
- Sędzia nie może być aresztowany, chyba, że jest to niezbędne do zapewnienia prawidłowego toku postępowania. O aresztowaniu niezwłocznie powiadamia się Sądu Najwyższego, który może nakazać natychmiastowe zwolnienie aresztowanego.
- Decyzja Sądu Najwyższego, o której mowa w ust. 1. i 2. może być zmieniona, jeżeli większość wszystkich obywateli zażąda tego w głosowaniu tajnym.
Art. 21.
- Odwołania od wyroków sędziów sądu w Grodzisku wydanych w pierwszej instancji rozpatruje wyznaczony przez Prezesa Sądu Najwyższego sędzia sądu w Grodzisku, a w razie jego braku wyznaczona przez Prezesa Sądu Najwyższego osoba, wyróżniająca się wiedzą teoretyczną i praktyczną w zakresie prawa, orzecznictwa sądowego i zwyczajów Księstwa Sarmacji.
Art. 22.
- Sędziowie sądu w Grodzisku tworzą Sąd Najwyższy.
- Prezesa Sądu Najwyższego powołuje i odwołuje większość obywateli spośród sędziów Sądu Najwyższego.
- Sąd Najwyższy większością głosów orzeka o zgodności ratyfikowanych umów międzynarodowych, ustaw i dekretów z mocą ustawy, rozporządzeń wydanych z upoważnienia ustaw i dekretów z mocą ustawy oraz praw prowincji z prawami wyższego rzędu oraz określa ich powszechnie obowiązującą wykładnię. Jeżeli rozstrzygnięcie sprawy na podstawie praw jest niemożliwe, dopuszczalne jest orzekanie na podstawie zasad słuszności i utrwalonych zwyczajów. W razie równości głosów rozstrzyga głos Prezesa Sądu Najwyższego.
Art. 23.
- W każdej sprawie musi przysługiwać odwołanie od wyroku pierwszej instancji.
- We wszystkich sprawach najwyższą instancją jest większość obywateli.
Rozdział V
PRAWA I WOLNOŚCI
Art. 24.
- Księstwo Sarmacji jest wolnym państwem, którego celem jest ochrona, obrona i popieranie wolności w obrębie jego granic.
- Żadna z wolności nie jest absolutna, ale ograniczenie którejkolwiek może mieć miejsce tylko w ramach przewidzianych przez Konstytucję.
Art. 25.
- Obywatelstwo Księstwa Sarmacji nadaje Książę.
- Utrata obywatelstwa Księstwa Sarmacji następuje wskutek:
- śmierci,
- zrzeczenia się obywatelstwa,
- oświadczenia woli o opuszczeniu lub opuszczenia Księstwa Sarmacji,
- prawomocnego wyroku sądu skazującego na karę banicji.
- Książę może pozbawić obywatelstwa Księstwa Sarmacji osobę, która:
- nie brała udziału w trzech kolejno następujących po sobie wyborach i referendach,
- zataiła fakt posiadania obywatelstwa państwa obcego,
- podała nieprawdziwe dane we wniosku o nadanie obywatelstwa,
- objęła w trakcie posiadania obywatelstwa funkcję publiczną w państwie obcym,
- zataiła fakt uzyskania obywatelstwa państwa obcego w trakcie posiadania obywatelstwa.
- Od decyzji Księcia, o której mowa w ust. 1. i 3., przysługuje odwołanie do sądu w Grodzisku, a następnie do większości obywateli.
Art. 26.
- Każdy obywatel ma prawo do zgromadzeń i wnoszenia petycji w dowolnej sprawie przy zachowaniu postępowania pokojowego i bez użycia przemocy.
Art. 27.
- Każdy obywatel ma prawo, sam lub razem z innymi, prywatnie lub publicznie, odbywać praktyki religijne, ateistyczne czy też związane z wyznawanymi wierzeniami.
Art. 28.
- Każdy obywatel ma prawo do wyrażania i rozpowszechniania informacji, opinii i wierzeń w mowie, piśmie i obrazie.
- Obywatelowi, którego publiczne wypowiedzi wywołują podejrzenie niezgodności z prawem, może zostać w drodze decyzji administracyjnej ograniczone prawo, o którym mowa w ust. 1. Szczegóły określa ustawa.
- Od decyzji, o której mowa w ust. 2., przysługuje odwołanie do sądu.
Art. 29.
- Każdy obywatel ma prawo do wolności nauki i nauczania i do uprawiania sztuki.
Art. 30.
- Każdy obywatel ma prawo do dostępu do informacji i idei.
Art. 31.
- Każdy obywatel ma prawo do przemieszczania się w obrębie państwa.
Art. 32.
- Każdy obywatel ma prawo do tajemnicy korespondencji i komunikowania się.
Art. 33.
- Każdy obywatel ma prawo do zakupu, nabycia, wynajęcia, posiadania, użycia, obciążania hipotecznego, sprzedaży, najmu oraz przenoszenia prywatnej własności lub jej dowolnej części.
- Prywatna własność obejmuje dowolne dobro lub rzecz wartościową, materialną czy niematerialną, nieruchomość lub rzecz osobistą.
Art. 34.
- Każdy obywatel ma prawo do swobodnego wykonywania zawodu, profesji czy sposobu zarobkowania, zakładania i prowadzenia przedsięwzięć handlowych i produkcyjnych oraz rozprowadzania towarów i świadczenia usług.
Art. 35.
- Każdy obywatel ma prawo do wchodzenia w wiążące umowy zawierające wyłącznie dobrowolnie przyjęte postanowienia.
Art. 36.
- Każdy obywatel ma prawo stowarzyszać się i wchodzić w porozumienia i spółki, związki i inne organizacje, jeśli ich cele są pokojowe i nie zakładają przemocy.
Art. 37.
- Poza prawami wyszczególnionymi w Konstytucji i Głównej Ustawie Sąd Najwyższy ma prawo do określania i chronienia praw niewyszczególnionych, według zasad, jakie następują:
- Pozbawienie jakiejkolwiek osoby praw wyszczególnionych w Konstytucji lub innych praw do wolności i własności niewyszczególnionych w Konstytucji i Głównej Ustawie może nastąpić wyłącznie na mocy prawomocnie ogłoszonego wyroku sądowego w wyniku rozprawy karnej lub cywilnej.
- Prawa do wolności i własności obejmują każdy rodzaj ludzkiej działalności, który nie jest niszczący dla praw do wolności i własności innych, i dotyczą wszystkich obywateli.
Art. 38.
- Osoby nieposiadające obywatelstwa, przebywające na terytorium Księstwa Sarmacji, posiadają wszystkie prawa i wolności gwarantowane przez Konstytucję i Główną Ustawę, o ile prawo nie stanowi inaczej.
Art. 39.
- W razie orzekania, czy pozbawienie przez organ władzy konstytucyjnie gwarantowanej wolności jest zgodne z Konstytucją i Główną Ustawą, Sąd Najwyższy będzie wymagał, by ustawodawca dowiódł istnienia każdego z czterech warunków:
- cel rozważanego prawa lub regulacji mieści się w kompetencjach władzy, która prawo lub regulację wprowadziła;
- prawo lub regulacja mieści się w kompetencjach władzy, która je wprowadziła i jest w sposób istotny związane z zakładanym celem, to znaczy przyjęte środki są uprawnione i właściwe dla osiągnięcia celu;
- istnieje proporcjonalność między skutkami ograniczeń powodowanych przez prawo czy regulację a jego celem, czyli konsekwencje nie są nieproporcjonalne do zakładanych korzyści. Im bardziej uciążliwe są skutki wydanego prawa, tym ważniejszy społecznie musi być cel, by je uzasadnić;
- ten sam cel nie może być osiągnięty przez ustanowienie prawa mniej naruszającego wolność. Prawo może być akceptowane, kiedy w jak najmniejszym stopniu narusza wolność, co oznacza, że nie istnieje mniej szkodliwe rozwiązanie alternatywne.
Jeżeli ustawodawca wykaże istnienie każdego z czterech powyższych warunków podczas cywilnego procesu dowodowego, Sąd Najwyższy utrzyma prawo w mocy.
Art. 40.
- System prawa karnego nie może być użyty w żadnych okolicznościach do ukarania osoby niewinnej zarzucanego czynu, nie może też on nigdy chronić przed karą sprawców przestępstw.
- Naruszenia prawa lub pomyłki popełnione przez organy ścigania podczas postępowania śledczego nie mogą powodować u sędziego uprzedzenia wpływającego na ocenę co do winy lub niewinności podejrzanego.
- Nikt nie może być tymczasowo pozbawiony wolności inaczej niż w zgodzie z postanowieniami Konstytucji.
Art. 41.
- W każdym momencie postępowania procesowego oskarżony ma prawo do informacji o oskarżeniu wniesionym przeciw niemu. Ma też on prawo do korzystania z pomocy obrońcy.
Art. 42.
- Oskarżony będzie uważany za niewinnego dopóki nie zostanie mu udowodniona wina w prawidłowym i publicznym postępowaniu sądowym przed niezależnym i bezstronnym sądem; ma prawo do szybkiego i publicznego procesu.
- Oskarżony nie może być zmuszany do świadczenia przeciwko sobie.
- Nikt nie może być sądzony za to samo przestępstwo więcej niż jeden raz.
Art. 43.
- Prawo wszystkich osób do bezpieczeństwa własnego domu, dochodów i majątku wobec wkroczeń, rewizji i zajęć nie może być naruszane inaczej niż w wyniku decyzji wydanej przez sędziego z wystarczającej przyczyny, z konkretnym wskazaniem miejsca przeszukania czy rzeczy do zajęcia.
Art. 44.
- Osoba, która została bezprawnie pozbawiona wolności może otrzymać odszkodowanie za poniesione skutkiem tego straty materialne.
Art. 45.
- Orzekając w sprawie kryminalnej sędzia powinien nakazać jako część wyroku zwrot przez skazanego straty, jaką poniósł poszkodowany, chyba że nadzwyczajne okoliczności to uniemożliwiają.
Rozdział VI
ZMIANA GŁÓWNEJ USTAWY
Art. 46.
- Główna Ustawa może być zmieniona, jeżeli większość wszystkich obywateli zażąda tego w głosowaniu tajnym.
KONIEC
Uzasadnienie i omówienie
Dla porównania: Konstytucja Księstwa Sarmacji do 25 XI 2004
Widok ramek